Bygge av Clapotis – Montering

Monteringen av delarna är kul och man får snabbt ihop en komplett kajak. Men noggrannhet fodras för att allt skall bli snyggt och sitta rakt.

Första momentet är att bygga klart däcksbeslagen. Dessa består av en kopp i däckslaminatet där en rostfri sprint plastas fast. Först skall hål borras för sprinten och det kräver en specialbyggd vinkelborrmaskin.
På däckets undersida limmas och lamineras sprintarna till däcksbeslagen fast.Garanterat tätt och starkt.
Därefter monteras sittbrunnssarg och sits. Dessa limmas och lamineras fast.Eftersom sitsen utgör vattentätning bakåt, samt att det är vanligt att kajaksitsar lossnar (eller sitter löst) görs här en ordentlig laminering längs hela skarven mellan sits/sarg/däck.
Innan skrov och däck sammanfogas så fästs en remsa som används för att plasta ihop skrov och däck.Denna remsa består av flera lager ihopsydda glasfiber/aramid remsor.
Skrov och däck tejpas samman och lamineras ihop invändigt. Det krävs långa penslar och lite tålamod.
Foto från kajakens insida, tagen från sittbrunnen och framåt. Det främre skottet är ännu inte monterat.Notera det praktiska förvaringsfacket under däcket.
För att säkerställa att kajakens ändar blir starka (för eventuella kollisioner med berg och annat), så görs en homogen plastfyllning i var ända.I denna borras sedan ett hål för montering av bärhandtaget. På detta sätt får man en hållbar infästning av  handtaget ända ut i ändan (där det skall sitta av säkerhetsskäl).
På utsidan läggs en topcoat rand över skarven på sedvanligt vis.
Sen är det bara lite linor och snören kvar.Äntligen börjar det se ut som en riktig expeditionskajak.
3 stycken identiska nya kajaker, bredvid den väl använda och ganska slitna prototypbåten.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>