Bygge av Clapotis 2010 – Laminering

Den enda formen som gjorde om helt var sittbrunnssargen. Jag var inte helt nöjd med vingarna som ger knä/lårstöd. För mig är det viktigt att ha två fungerande sittställningar; dels med knäna låsta ute i sidan och med stadigt stöd där man kan rolla och göra kraftiga manövertag utan att åka omkring i sittbrunnen, och dels med knäna ihop i ‘racing’ ställning där man kan jobba aktivt med benen. De gamla vingarna sågades bort på den gamla pluggen och nya handbyggdes. Sedan gjordes en ny form som syns här.
En laminerad sits i kolfiber. I huvudsak användes en biaxial riktad 450g väv. Men i tunna laminat fick jag en del problem med gelcoatvidhöftning och läckage, bland annat just i sitsarna.
Luckor och skott laminerade i kolfiber. Här användes transparent gelcoat för att få kolfiberfinish där man ser vävstrukturen på ytorna.
Kolfiber är dyrt, över 1000kr/kg, så man pusslar in bitarna noga!
Här är alla bitar till ett skrov utklippta och redo för laminering.
Skrovformen är färdigvaxad för gelcoat.

Däcksformen i bakgrunden har redan fått ett lager orange gelcoat.

Laminering av skrovet pågår. Det läggs olika många lager på olika ställen. I den relativt flacka botten ligger det många förstärkningslager.
Däcksformen täckt med vit gelcoat. Den vita ger bättre täckning (= lägre vikt) och var lättare att jobba med.
Riktade kolfiberremsor har placerats ut på däcket och lamineringsarbetet  skall strax börja. Det tar lång tid att laminera däcket med alla svåra ytor och däcksbeslag. En del av dessa svåra ytor var ej möjliga att göra i kolfiberväv som är styvare, och detta är orsaken till att det inte blev fullt 100% kolfiber.
Området bakom sittbrunnen har flera extar lager eftersom det är realtivt flackt.
Även fördäck framför sittbrunnen får extra lager.
Hela däcket laminerat.

I bakgrunden har skrovformen fått gelcoat. Man vänder formen upp och ner för att de tunga styrene ångorna skall rinna ur formen, annars härdar det inte.

Nu har också kanten skurits ren, det görs med en vass mattkniv ca en timme efter lamineringen.
Däcket runt sittbrunnen.
Ett nytt däck har precis laminerats, och ett färdigt däck syns i bakgrunden.

3 comments to Bygge av Clapotis 2010 – Laminering

  • Per

    Grymmt snyggt jobbat, tack för att du delar med dig!
    Per

  • Bo Bjurman

    Snygga kanoter (kajaker)
    Har du möjlighet att hyra ut några pluggar eller leverera halvfabrikat skrov plus däck.
    1965 byggde jag med hjälp, en VKV100 halvfabrikat.
    Jag skulle vilja göra om det igen, VKV:n är ju lite rank för att vara rolig nöjeskanot, men å andra sidan är den ju lättdriven, Paddeln jag hade var en HEBO paddel tillverkad av den fenomenale hantverkaren Harald Eriksson i Borlänge, därav namnet HEBO, han arbetade till vardags vid Domnarvets Jernverk i Borlänge, men ägnade all sin fritid åt kanotsporten och Tillsammans med Föreningen BKK Borlänge kanotklubb, med ordföranden Arne Stålberg som paddlade K2 tillsammans med Gjert Fredriksson tror jag det var. https://www.facebook.com/kanotforbundet/posts/742880159068344
    Harald var vår byggguru och vi byggde flera VKV halvfabrikat i en källarlokal, både VKV 100 och VKV 68 byggdes, men blev en VKV 100 80kg bärvikt med ljust däck. Tyvärr sålde jag den, det ångrar jag idag.

    Bo Bjurman

  • Johan Linder

    Ja bygga halvfabrikat är förståss smidigt, men jag har idag ingen möjlighet att leverera delar eller låna ut formar tyvärr. Ritningarna finns ju här, och det positiva med resan att bygga helt från grunden skall inte underskattas!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>