Bygge av Clapotis 2010

Vintern 2009/2010 började det klia i fingrarna igen – Dags att dra igång nytt kajakbygge! Jag beslutade att hålla fast vid Clapotis konceptet eftersom jag är mycket nöjd med kajakens egenskaper. Några små justeringar ville jag ändå göra, och även minska vikten en bit.


En färdig kajak i verkstan.

De Clapotis kajakerna som byggdes 2004/2005 vägde 22-23kg och var helt byggda i glasfiber (i hudsak riktade biaxiala mattor) och höghållfast polyesterplast. Jag beslutade nu att istället pröva kolfiber och ett starkare matrismaterial. Valet stod mellan epoxy och vinylester. Epoxy har något bättre mekaniska egenskaper men vinylester kommer inte långt efter. Dessutom är vinylestern billigare och mer kompatibel med gelcoat (god vidhäftning), vilket gjorde att valet slutligen föll på det.

Kajakerna som byggdes blev med lite olika upplägg, och slutlig paddelklar vikt hamnade mellan 15 och 17kg, vilket får anses som mycket bra. Men då har 90-95% av vävarna varit kolfiber.

Såhär efter en säsongs användning kan man säga att kolfiber inte är så sprött att det inte fungerar till långfärdskajaker. Ingen av kajakerna har fått strukturella skador. Däremot har det varit en del problem med vidhäftning mellan gelcoat och laminat, samt läckade genom tunna laminatdelar. Även genomslag av vävstrukturen i ytan kan ses, men inte så att det stör. Det finns en vits att ha ett lager med låg fiberhalt i laminatet närmast gelcoatytan, även om det tillför onödigt mycket vikt. Nästa gång kommer jag låta vikten komma upp ett kilo för att slippa dessa finish problem.


Premiärturen med nya Clapotis i kolfiber blev i drivis till Valö, spännande!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>